Min träningsresa

Det är aldrig för sent att börja träna och jag är ett levande bevis på det. Träningen är inte något som varit en självklar del i mitt liv – som jag gjort sedan barnsben. Tvärtom, jag gillade inte speciellt mycket att röra på mig som barn och under tonåren var skolgympan ett ämne som kändes sådär spännande. Jag testade visserligen på olika aktiviteter och sporter där jazzdans var en favorit, men den riktiga tränings- och rörelseglädjen kom först i tidig vuxenålder. Träningsformen hette aerobics och den, liksom jazzdansen, tilltalade med sina utmanande stegkombinationer och fartfyllda musik – där både kroppen och knoppen fick en utmaning. Jag älskade att gå på aerobics som var en riktig energi- och glädjekick!

Jag blev fast i gruppträningen på gym under många år. Men efter att barnen gjort inträde i mitt liv blev det sämre med både fritid och flexibilitet. Jag upptäckte, som så många andra småbarnsföräldrar, att det ibland kunde vara en utmaning att komma iväg på schemalagd träning. Det var då löpningen kom in i bilden! Det var en enkel,  lättillgänglig och tidseffektiv träningsform. Den fanns precis utanför husknuten när det uppstod en lucka – bara på med skorna och träningspasset har börjat. Under småbarnsåren ersattes därför gruppträning på gym mot ensamlöpning.

Idag är träningen en naturlig del av mitt liv som jag inte kan vara utan. Jag tror på balans och variation och tränar därför både kondition, styrka och rörlighet där alla delarna kompletterar varandra. Jag har ett stort behov av att komma utomhus – får jag inte frisk luft varje dag känner jag mig innestängd. Löpningen ligger därför extra varmt om hjärtat – inget slår en härlig löprunda i vacker natur! Men jag gillar även känslan av en stark kropp som styrketräningen ger samt smidigheten, rörligheten och det mentala lugnet som man får av ett härligt yogapass. Variation är bäst ur ett helhetsperspektiv!

Löpträningen och yogan utövar jag numera inte bara själv utan även instruerar i, efter att utbildat mig till löpcaoch och yogainstruktör.

My road to wellness

Fysisk rörelse är viktig för hälsan och bäst effekt får den i ett sunt sampel med de andra delarna i livet. Jag tror på en hållbar livsstil där kost och träning, mental och fysisk hälsa, arbete och fritid, aktivitet och vila samverkar i balans. Och jag tror på ett aktivt och hälsosamt liv utan att ge avkall på livet och njutningen. Hälsa och välmående och bra träningsresultat går inte att uppnå om inte alla bitarna är på plats och väger lika mycket. Vi orkar inte träna utan bränsle eller vila, om vi vill må bra och få resultat av träningen. Vi behöver därför ta hand om vår insida lika mycket som utsida – allt hänger ihop och påverkas av varandra. Vi lyckas aldrig att uppnå bra resultat fysiskt och inte det mentala också är med på banan.

För mig är det inte så viktigt med personliga rekord på milen, flest salladsluncher och smoothies eller mest tvättbrädelika magen – det är inte det som skapar glädje, frihet, styrka och balans i livet. En hälsosam livsstil med ett helhetstänk och en sund balans mellan aktivitet och vila är det som bidrar till välbefinnande och vardagsglädje. Det är det som är livskvalitet!