Yoga

För ca 5 år sedan kom jag för första gången i kontakt med yoga under ett pass som hette ‘yoga för löpare’. Min träning bestod till stor del av löpning och jag gillade idén med att sträcka ut och töja en stel löparkropp. Jag testade och föll direkt! Både för träningen av smidighet och rörlighet men lika mycket för det lugna, inåtriktade fokus som yogan bjuder in till. Det kändes som en välkommen motpol och perfekt komplement till den högintensiva och prestationsinriktade träning som löpning ibland kan vara.

Efter det blev jag mer nyfiken på ‘riktig’ yoga och gick började gå regelbundet på yogaklasserna som fanns på gymmet jag tränade på. Sedan 2 år tillbaka är jag inte bara en flitig yogadeltagare utan numera även instruktör och har 3 yogaklasser i veckan på Nordic Wellness i Kävlinge.

Att yogan fått en sådan genomslagskraft är inte alls konstigt, tycker jag. Stillhet och närvaro är en bristvara i dagens stressade samhälle där varje vaken sekund fylls med aktivitet. Många suktar efter vila och återhämtning och stunden på yogamattan kan vara det enda tillfället man lyckas få till detta. Yogan ger andrum och möjlighet att stanna upp och stilla sinnet från tankar på framtid och dåtid – och ger möjlighet att vara närvarande i kroppen en stund. Yogan som träningsform är lugnande och stressreducerande och passar bra om man vill få ner höga stressnivåer och förebygga framtida stressrelaterade sjukdomar.